پروتز اندام فوقانی

بریس پا
بریس پا
دسامبر 20, 2021
قطع اندام زیر زانو
قطع اندام زیر زانو
فوریه 7, 2022
پروتز اندام فوقانی

پروتز اندام فوقانی

پروتز اندام فوقانی برای کمک به عملکرد اندام های فوقانی که به هر دلیل دچار قطع عضو شده اند توسط متخصصان ارتوپدی فنی طراحی و ساخته می شود.

متخصصان ما در کلینیک ارتوپدی فنی پارسه ( ارتوپدی فنی در تهران) درک درستی از نیازهای متمایز افراد دارند و تجربه گسترده‌ای با انواع سطوح قطع عضو اندام فوقانی و تکنیک‌ها و فناوری‌هایی دارند که به افرادی که نیازمند استفاده از پروتز اندام فوقانی هستند برای داشتن زندگی بهتر کمک می کنند.

آمپوتاسیون (قطع عضو) می تواند در سطح جلویی (بین استخوانی)، شانه، ترانس بازو، آرنج، ترانس رادیال، مچ دست، ترانس کارپ، ترانس متاکارپ و ترانس فالانژیال رخ دهد. شایع ترین قطع عضو اصلی اندام فوقانی در سطح ترانس رادیال است که بیش از نیمی از قطع عضوهای اصلی بازو را تشکیل می دهد.

تجویز و استفاده از پروتز یکی از درمان های اولیه ناتوانی در نتیجه قطع عضو در تلاش برای بازگرداندن استقلال عملکردی و بهبود کیفیت زندگی است.

زمان در مورد قطع اندام فوقانی و تهیه پروتز بسیار مهم است. تأخیر در نصب و آموزش اولیه پروتز یک عامل اصلی برای موفقیت آمیز نبودن پروتز است.

عواملی که در انتخاب اجزای پروتز باید در نظر گرفته شوند عبارتند از سطح قطع عضو، هندسه باقیمانده اندام، حس، دامنه حرکتی، قدرت، شناخت، شغل، سرگرمی‌ها، اهمیت زیبایی، منابع مالی در دسترس، و محیط و آب و هوا.

اجزای اصلی پروتزهای اندام فوقانی شامل دستگاه پایانه (TD)، مفاصل درونی، سوکت، تعلیق و سیستم کنترل است. به طور معمول، سه دسته کلی از پروتزهای اندام فوقانی وجود دارد: زیبایی، بدنی و میوالکتریک. پروتزهای هیبریدی نیز موجود هستند. هنگام در نظر گرفتن نوع دستگاه تجویز شده و نوع و میزان آموزش پروتز تجویز شده، ارزیابی بالینی جامع توسط یک تیم چند رشته ای آموزش دیده می تواند در ارزیابی مناسب بودن و آمادگی آنها برای استفاده از پروتز اندام فوقانی کمک کند.

پروتز اندام فوقانی

دستگاه پروتز اندام فوقانی با انرژی بدن یا معمولی توسط یک سیستم مهاری کار می کند. سیستم مهار با حرکات خاص بدن کنترل می شود. مزایای یک پروتز معمولی این است که ساخت سنگین دستگاه عمر طولانی به آن می دهد. حس عمقی را ارائه می دهد. نسبت به دستگاه های میوالکتریک ارزان تر و سبک تر است. و کاهش هزینه و نگهداری وجود دارد.

دستگاه پروتز اندام فوقانی Myoelectric توسط یک سیستم باتری تغذیه می شود و توسط سیگنال های EMG تولید شده در طول انقباضات عضلانی کنترل می شود. مزایای پروتز میوالکتریک این است که یک پاکت عملکردی نامحدود وجود دارد. ترمیم زیبایی عملکردی را ارائه می دهد. می تواند نیروی چنگ زدن فرد را به ۲۰-۳۲ پوند افزایش دهد. و سیستم مهار کاهش یا حذف می شود که راحتی و افزایش دامنه حرکتی را ارائه می دهد.

دستگاه پروتز اندام فوقانی عملکردی یا زیبایی غیرفعال از نظر ظاهری شبیه به بازو یا دست سالم است و جایگزین چیزی می شود که از دست رفته است. کمک ساده ای در تعادل و حمل می کند. مزایای این نوع پروتز این است که می توانند از نظر زیبایی جذاب باشند. سبک وزن؛ ساده برای استفاده؛ تعمیر و نگهداری کمی وجود دارد. آنها برای دست های جزئی عالی هستند و مخالفت را ایجاد می کنند.

 

کلمات مرتبط :

پروتز اندام فوقانی – پروتز اندام – پروتز دست مصنوعی – دست مصنوعی – قیمت پروتز دست – ارتوپدی فنی در تهران – ارتوپدی فنی در میرزای شیرازی