کف پای صاف

کیفوز ، علائم و روش های درمان
بهمن ۱۷, ۱۳۹۷
کف پای صاف

کف پای صاف نوعی ناهنجاری است که با عدم وجود قوس طبیعی در کف پا مشخص می شود.

وجود قوس طبیعی در کف پا برای جذب شوک و فشارهایی که به پا وارد می شود ضروری است و عدم وجود آن منجر به وارد شدن فشار زیادی به پاها و بدن و افزایش احتمال ابتلا به مشکلاتی همچون زانودرد ، آرتروز زانو ، درد کف پا و خستگی شدید پس از پیاده روی و … می شود.

کف پای صاف همچنین سبب وارد شدن آسیب به ستون فقرات شده که می تواند منجر به کمردرد مزمن حتی در سنین جوانی شود.

این عارضه اغلب بطور مادرزادی رخ میدهد و در دو نوع صافی انعطاف پذیر و صافی سخت می تواند رخ دهد.

در کف پای صاف انعطاف پذیر قوس کف پا فقط در زمان قرار داشتن پا بر روی زمین وجود ندارد و در نوع سخت قوس کف پا در هیچ حالتی وجود ندارد، بدیهی است که درمان کف پای صاف انعطاف پذیر راحت بوده و در صورتی که بیمار هرچه زودتر اقدامات درمانی را آغاز کند نتایج درمانی نیز مناسب تر خواهد بود.

تشکیل نشدن کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا یا چسبیدن آن‌ها به یکدیگر به صورت مادرزادی یکی از مهم ترین عواملی است که سبب ایجاد کف پای صاف می شود.

علائم و عوارض کف پای صاف

• ظاهر صاف در کف یک پا و عدم وجود قوس در کف پا
  • چرخش کفش یا پاشنه کفش به سمت داخل
  • درد کف پا و مچ پا پس از راه رفتن
  • تورم در قسمت داخل مچ پا پس از راه رفتن
  • کمردرد و زانودرد مزمن
  • خار پاشنه
  • التهاب رباط‌ های کف پا
  • التهاب تاندون آشیل
  • افزایش خطر شکستگی‌های فشاری در اندام تحتانی

دلایل کف پای صاف

• استخوان بندی نامناسب قوس پا و ضعف عضلات و بافت همبند پا از مهم ترین عواملی هستند که سبب بروز این ناهنجاری بطور مادرزادی می شوند.
  • اضافه وزن
  • فرسودگی رباط پشتی استخوان درشت نی پا در نتیجه افزایش سن
  • استفاده طولانی مدت از کفش‌ های پاشنه بلند
  • التهاب مفصل مچ پا
  • اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی

درمان کف پای صاف

در صوریت که این عارضه به موقع تشخیص داده شود و اقدامات مناسب درمانی از سنین کودکی آغاز شود احتمال بهبودی افزایش یافته و عوارض ناشی از آن در سنین بزرگسالی به حداقل می رسد.

تقویت عضلات کف پا با نرمش های فیزیوتراپی یکی از راهکارهای موثر در درمان این عارضه است.

ماساژ کف پا با ابزراهای مخصوص نیز به ایجاد تدریجی قوس در کف پا کمک زیادی می کند.

استفاده از کفش طبی مخصوص و صندل طبی مخصوص کف پای صاف بطور ممتد موثرترین راهکار در درمان این عارضه است.

متخصصان ما در کلینیک ارتوپدی فنی پارسه (ارتوپد فنی در تهران) پس از معاینه و بررسی دقیق کف پای بیمار کفش طبی مناسبی را برای بیمار تهیه می کنند.

استفاده از کفش طبی کودکان که مخصوص کف پای صاف ساخته شده از سنین خردسالی به ایجاد قوس کف پا بطور تدریجی کمک کرده و عوارض ناشی از صافی کف پا را در سال های بعدی به حداقل می رساند.

در برخی موارد نیز جراحی برای درمان صافی کف پا انجام می گیرد.

ارتوپد فنی در مظهری – ارتوپد فنی در قائم مقام – کلینیک ارتوپدی فنی – متخصص ارتوپدی فنی – کفش طبی مف پای صاف – کفش طبی کودکان – ساخت کفش طبی کودکان – قیمت کفش طبی کودک