دیسپلازی مادرزادی هیپ

واروس
مرداد ۵, ۱۳۹۹
دیسپلازی مادرزادی هیپ

دیسپلازی مادرزادی هیپ به علت دررفتگی مادرزادی مفصل ران رخ می دهد و ممکن است حتی در دوران بزرگسالی تشخیص داده شده که در واقع باقی ماندن دررفتگی مفصل در زمان کودکی است.

این عارضه با اختلال در رشد و در نتیجه تکامل و ایجاد یک مفصل ران طبیعی برای کودک همراه است که ممکن است در کودکی حتی علائمی را ایجاد نکند و در بزرگسالی با بروز برخی عوارض تشخیص داده شوذ.

به دلایلی که دقیقا مشخص نیست در بعضی نوزادان در دوران جنینی مفصل هیپ  بدرستی تشکیل نشده و سر استخوان ران در درون حفره استابولوم قرار نگرفته است.

در این بیماری مادرزادی سوکت هیپ به طور کامل بخش توپی بالای استخوان ران را پوشش نمی دهد و کم عمق بودن سوکت هیپ علت اصلی آن است ، در این وضعیت مفصل هیپ به صورت جزئی یا کامل از محل خود خارج شده و سبب بروز دررفتگی کامل یا نیمه دررفتگی مفصل هیپ ( لگن ) می شود.

دیسپلازی مادرزادی هیپ ممکن است به غضروف‌های پوشاننده مفصل و غضروف لابروم که حفره مفصل ران را می‌پوشاند نیز آسیب وارد کند و در نهایت حتی ممکن است سبب تخریب کامل سطح مفصل هیپ شده و فرد را نیازمند جراحی تعویض مفصل کند ، به همین تشخیص به موقع این عارضه در دوران کودکی و درمان مناسب آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

پزشک جراح برای تشخیص این عارضه علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی علائم بالینی بیمار از تصویربرداری با اشعه ایکس و MRI نیز بهره می برد.

علائم دیسپلازی مادرزادی هیپ

• لنگیدن حین راه رفتن
  • شنیده شدت صدای تق مانند حین راه رفتن
  • درد مفصل لگن حین راه رفتن
  • آرتروز زودرس لگن و زانو نیز از عوارض این بیماری در صورت عدم درمان به موقع هستند که در بزرگسالی انتظار می روند.

روش های درمان

برای درمان دیسپلازی مفصل هیپ ابتدا باید شدت آسیب مشخص شده تا درمان بر اساس آن انجام بگیرد و تشخیص به موقع این بیماری، درمان را بسیار راحت تر می‌کند.

بریس هیپ ابداکشن ( Hip abduction brace ) یکی از موثرترین راهکارها در درمان غیرجراحی این آسیب در دوران نوزادی و کودکی است.

در صورتی که این بیماری در سن بالای ۲ سال تشخیص داده شود جراحی هیپ برای قرار دادن استخوان در محل اصلی خود بهترین روش درمان است.

دررفتگی مادرزادی لگن – بریس هیپ ابداکشن – بریس ستون فقرات – هزینه ساخت بریس – بریس چیست – ارتوپدی فنی در تهران – مرکز ارتوپدی فنی خوب در تهران – کفش طبی کودکان