لوردوز و درمان آن

پاچنبری و درمان آن
دی ۱۵, ۱۳۹۸
لوردوز

لوردوز یا گودی کمر نوعی ناهنجاری در ستون فقرات است که با انحنای بیش از حد و غیرطبیعی ستون فقرات مشخص می شود.

بر اساس شدت ناهنجاری علائم و عوارض ایجاد شده برای فرد نیز متفاوت است.

بریس های مخصوص ستون فقرات که توسط متخصصان ارتوپدی فنی طراحی و ساخته می شوند یکی از راهکارهای موثر در درمان این ناهنجاری است.

ستون فقرات در افراد مبتلا به لوردوز نسبت به افراد عادی دارای قوس بیشتری است که این وضعیت می تواند سبب بروز مشکلاتی برای فرد از جمله اختلال در عملکرد ستون فقرات ، دردهای مزمن ستون فقرات ، ناتوانی در انجام برخی فعالیت ها و … می شود.

قوس کمر بیش از حد علاوه بر مشکلاتی همچون درد و اسپاسم عضلات کمر و ایجاد ظاهر نازیبا برای فرد می تواند عوارض جدی تری همچون بیرون زدگی دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی را در پی داشته باشد.

وجود انحنا بطور طبیعی برای افزایش سلامتی ستون فقرات و جذب شوک هایی که به ستون فقرات وارد می شود از اهمیت زیادی برخوردار است ، عدم وجود آن سبب می شود ریسک آسیب پذیر ستون فقرات و زانوها را افزایش داده و انحنای بیش از حد نیز عوارضی که در بالا گفته شد را در پی دارد.

دلایل لوردوز

• وضعیت قرارگیری نامناسب کمر ( نشستن در وضعیت نامناسب و قوز کرده که بیشتر در نوجوانان دیده می شود )
  • چاقی و اضافه وزن
  • پوکی استخوان
  • التهاب دیسک ها
  • ضعف رباط ها
  • اسپوندیلولیستزیس ( لغزش مهره ها )
  • استفاده از کوله پشتی های غیراستاندارد

روش های درمان

درمان این اختلال در موارد خفیف با روش های غیرجراحی از جمله تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی و همچنین بریس های مخصوص امکان پذیر است ، البته سن فرد نیز در روند درمان و موفقیت آن نقش مهمی دارد و هرچه فرایند درمان سریع تر آغاز شود احتمال موفقیت نیز افزایش می یابد.

تقویت عضلات پشت ستون فقرات بوسیله فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی مانع از پیشرفت لوردوز می شود.

در مواردی که قوس کمر دارای شدت بالا است و فرد در سنین بزرگسالی قرار دارد جراحی توصیه می شود.

بریس ستون فقرات – ساخت بریس در تهران – انواع بریس – کفش طبی کودکان – مرکز ارتوپدی فنی در تهران